خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/30 - 10:32
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
درپی الکترونیکی شدن دریافت شیر خشک

نجف آبادی: ارز ترجیحی لازم است به شرطی که جلوی فساد حاکم بر آن کنترل شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات قاچاق شیر خشک؛ گفت: روند فرآیند دریافت شیرخشک مسیر پیچیده‌ای به خود گرفته است؛ دولت برای ممانعت از قاچاق این محصول که یارانه قابل‌توجهی به آن اختصاص داد، قصد دارد فروش آن را مشروط به ارائه کد ملی کند بی تردید تعداد داروخانه‌هایی که متقاضی خرید و فروش آن هستند کم شود، البته این مسئله شامل حال شیرخشک‌های رژیمی هم می‌شود.

همایون سامه یح نجف آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد کمبود شیرخشک در کشور و فروش آن به واسطه کدملی، گفت: فروش شیر خشک سود بسیار پایینی دارد، اداره دارایی هم نظارتی به درصد افزایش قیمت و سود آن نداشته است، از طرفی داروخانه‌ها برای تکمیل اجناس مورد نیاز خود اقدام به خرید و عرضه آن می‌کنند چون سودی برای آنها ندارد.



فرآیند دریافت شیرخشک مسیر پیچیده‌ای به خود گرفته است



وی ادامه داد: روند و فرآیند دریافت شیرخشک مسیر پیچیده‌ای به خود گرفته است؛ دولت برای ممانعت از قاچاق این محصول که یارانه قابل‌توجهی به آن اختصاص داد، قصد دارد فروش آن را مشروط به ارائه کد ملی کند بی تردید تعداد داروخانه‌هایی که متقاضی خرید و فروش آن هستند کم شود، البته این مسئله شامل حال شیرخشک‌های رژیمی هم می‌شود.



ثبت نام الکترونیک شیر خشک دلیلی بر کاهش قاچاق آن خواهد بود



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه تمام دلایل عنوان شده دلیلی بر قاچاق شیر خشک نمی‌شود؛ یادآور شد: تمام کمبودها و فرآیند سخت ثبت نامی شیرخشک دلیلی بر قاچاق آن نخواهد شد، زمانی که عرضه نیست یعنی تقاضایی برای دریافت آن نشده است از طرفی ثبت نام الکترونیک آن دلیلی بر کاهش قاچاق آن خواهد بود.



امیدواریم مشکلات معیشتی مردم برطرف شود، تا به راحتی بتوانند کالای اساسی خود را بدون ارز ترجیحی با دلار آزاد پرداخت کنند و مشکلی در روند زندگی آنها ایجاد نشود



نماینده مردم کلیمیان در مجلس یازدهم در مورد پیامد قاچاق کالاهای اساسی از تجهیزات پزشکی گرفته تا شیرخشک، گفت: امیدواریم مشکلات معیشتی مردم برطرف شود، تا به راحتی بتوانند کالای اساسی خود را بدون ارز ترجیحی با دلار آزاد پرداخت کنند و مشکلی در روند زندگی آنها ایجاد نشود.



نجف آبادی با انتقاد از نبود مدیریت در پرداخت ارز دولتی، تاکید کرد: به دلیل عدم همخوانی درآمد خانوارها با هزینه‌ها، دولت تلاش می‌کند با پرداخت ارز دولتی و یارانه به تولیدکنندگان، کمکی به مصرف کنندگان باشد؛ تزریق همین ارز منجر به ایجاد فساد در جامعه شده است، از طرفی با حذف ارز ترجیحی شاهد رشد مشکلات در این راستا خواهیم بود.



 اتاق فکر رئیس جمهور در اندیشه کنترل گرانی باشد



وی در ادامه تاکید کرد: باید برنامه ریزی دقیقی در این راستا از طرف اتاق فکر رییس جمهور صورت پذیرد تا کنترل قیمت کالاهای اساسی از شیر خشک گرفته تا تجهیزات پزشکی صورت گیرد و مانع از قاچاق آنها به خارج از کشور باشیم.



حقوق‌های پرداختی همخوانی با تورم ندارد



نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه حقوق‌های پرداختی همخوانی با تورم ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر مردم در تامین کالاهای اساسی دچار مشکل هستند و با حقوق ۷ الی ۸ میلیون تومان ماهیانه توان مقابله با تورم را ندارند در این بین هزینه یک نوزاد از شیر خشک گرفته تا پوشاک در کمترین حالت ماهیانه ۳ میلیون تومان است که باید برای خانواده‌های ایرانی فکری اساسی صورت پذیرد. امروز مشکل اساسی مردم معیشت آنها است، وجود ارز ترجیحی تا بهبود وضعیت اقتصادی آنها لازم و ضروری است اما باید فساد حاکم بر آن که امروز قاچاق نتیجه آن شده کنترل شود.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با تورم حاکم بر جامعه بنده و بسیاری از نمایندگان موافق حذف ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی نبودیم، امروز با برداشته شدن ارز ترجیحی شاهد چندین برابر شدن مشکلات در کشور هستیم با تمام این اوصاف امسال برای کالاها و تجهیزات پزشکی ارز ترجیحی در نظر گرفته شد.



لازم به ذکر است معصومه عبدی مدیر اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی البرز گفته بود شیرخشک‌های نوزاد نارس با کد ملی تعلق می‌گیرد طی چند سال گذشته شاهد قاچاق این نوع شیرخشک‌ها به کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان بودیم که اغلب توسط  اتباعی که فاقد مجوز اقامت هستند، صورت می‌گرفت. به همین دلیل دولت برای جلوگیری از قاچاق این محصول که یارانه قابل‌توجهی هم به آن تعلق می‌گیرد، فروش آن را مشروط به ارائه کد ملی کرده و اتباع هم باید کد اقامتی خود را ارائه دهند./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 361895
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار